lauantai 5. huhtikuuta 2014

Katsomon mainostauoista

Kuten tuossa aiemmin tarinoin, niin olen alkanut seuraamaan tiettyjä sarjoja Maikkarin Katsomon kautta. Laitteina W81 läppäri, joka on kytketty 40" telkkariin ja telkan oma Katsomo "appsi". 2 laitetta, koska jotkin sarjat ovat vain toisella laitteella katseltavissa "sopimusteknisistä syistä". Kuvan laatu ei mikään huippu, mutta kyllä sitä katselee. Nettiyhteys 20/1 ja läppäri on langattomalla yhteydellä ja TV langallisella.

Enemmän katselukokemusta kuitenkin häiritsee mainostaukojen järjetön sijoittelu. Molemmilla alustoille ne sijoitetaan kylmästi kellon mukaan, riippumatta siitä sopiiko katko ruudun tapahtumiin lainkaan. Katko saattaa tulla jopa kesken henkilön lausetta ja näin usein tapahtuukin. Ensimäinen katko (jos niitä on) tulee ajassa 07:00 - sekunnilleen. Muut katkot nooudattavat samaa kaavaa.

Appsiversiolla ohjelma katkeaa ja ruutuun tulee "Jatkuu" logo, jonka jälkeen varsinainen mainos tai mainokset. Mainoskatkon alussa näytetään ruudun alareunassa kuinka monta mainosta on tulossa ja kauanko mainos kestää. Mainosten jälkeen taas "Jatkuu" ja sitten 3-5sek mustaa ja ruudussa pyörii "latausympyrä". Ohjelma jatkuu muutamaa sekunttia katkoa aiemmin olevasta tilanteesta.

Selainversiolla homma hoituu hieman mallikkaammin. Ohjelma katkeaa yhtä äkisti ja ruutuun tulee "Katsomo" logo, mutta mainos alkaa samantien. Tauon kestosta on ilmoitus ruudun yläosassa ja se pysyy näkyvissä koko tauon ajan. Mikäli mainoksia on useampi, niin koko katkon kestoa ei ole näkyvissä, vain mainosten määrä ja kunkin mainoksen kesto. Paluu ohjelmaan tapahtuu yhtä nopeasti kuin siitä poistuminenkin.

Esim. amerikkalaisessa HULUssa homma on hoidettu sikäli paremmin, että katkojen paikkoihin on käytetty hiukan suunnittelua, joten ne eivät sentään kesken lauseen tule. Koko katkon pituus on myös selvillä, samaten se kuinka monta katkoa koko ohjelmassa on. Moni muukin asia on HULUssa hoidettu fiksummin aina siitä lähtien, että katsojalta jopa kysytään joka mainoksen aikana "miellyttääkö tämä mainos sinua" (ruudun yläosaan tulee pieni kyllä/ei valikko).

Kun tämä Katsomo alkoi laajentua kävin kirjeenvaihtoa sen kehityksestä vastaavan kanssa. Hän kertoi silloin, että "kehitystä tapahtuu kokoajan ja etsimme sopivia tapoja..." Esitin silloin, että kokemukseni perusteella Maikkarilla kyllä tapahtuu kehitystä, mutta kovin hitaasti varsinkin teknisissä asioissa. Siellä tuntuu olevan vallalla tapa, että kun on joku asia päätetty totetettaa jollain tavalla, ei siitä suostuta kovin helpolla luopumaan. Tällainen esimerkki oli muutama vuosi sitten kun silloisessa Tulosruudussa oli jostain syystä "taustalogona" sellainen likaisen harmaa versio heidän logostaan. Tiedän, että heille lähti kymmeniä palautteita asiasta. Kesti kuitenkin reilu 2 vuotta ennenkuin kuin Tulosruutu sai "puhtaan" logonsa seinälleen. Samoin pelkään käyvän näissä kellolla ajoitetuissa mainoksissa. Koska on jo valittu ko. toimintatapa ei siitä voida luopua, koska se maksaisi liikaa.

Liittenä kuva Hulun "mainostiedoista" ja video Katsomon mainoskatkosta kahdella eri alustalla.
Vasemmalla ylhäällä mainosten määrä ja kesto. Oikealla ylhäällä mielipide mainoksesta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti